Életrajz

Besenyei Péter 1956. június 8-án Körmenden született. 6 éves koráig Szentgodhárton éltek szüleivel. Majd a budaörsi repülőtér közelebe költöztek. Itt látott először repülőgépet. Az 1962-es világbajnokságra készülő műrepülő válogatott gépei a házuk felett húztak el. Kisgyerekként teljesen megbabonázta a bukfencező, orsózó gépek látványa. Innentől fogva gyakran járt ki gyalog vagy biciklivel a repülőtérhez ahol figyelte a fel és leszálló gépeket. Később bemerészkedett a hangárba is amit akkor még katonák őriztek. Megengedték neki, hogy megnézze a gépeket, bepillanthasson a gépek kabinjába. Azonban fel sem merült benne, hogy egyszer ő is lehet pilóta. Nem is tett ennek érdekében semmit egészen 15 éves koráig. Szakközépiskolában megtudta, hogy egyik évfolyamtársa vitorlázó repül. Ő is jelentkezett a Könnyűipari Minisztérium Dunakeszin lévő repülőklubjába és Rubik Ernő által tervezett magyar Góbé típusú géppel repült először.

Tizenhét éves korában jelentkezett vadászpilótának, ám az orvosi vizsgálaton visszautasították, mondván, hogy a gerince nem bírná a terhelést. Így nem lett vadászpilóta, viszont tizenkilenc éves korában a műrepülő pilóta engedélyt megszerezte. 20 évesen pedig egy régi Super Futár gyártmányú vitorlázógéppel nevezett első versenyére, a Budapest Bajnokságra. Besenyeinek ez volt az első, kora miatt a repülőgépnek az utolsó versenye. Míg az első versenyszámban ő repült a legtávolabbra, teljesítménye 0 pontot ért, mert a barográfja (rögzítő barométer) nem működött. Ennek ellenére összetettben második lett.

Az első startkönyv
Besenyei Péter vitorlázó repülőgépen kezdett repülni. Két évre ejtőernyősként csatlakozott a hadsereghez (104 ugrással)

Ezután két évre ejtőernyősként csatlakozott a hadsereghez (104 ugrással). Furkó Kálmán első karate klubjában a kyokushinkai karatéval foglalkozott. Később sikeresen letette a kéköves vizsgát Adámy István mesternél. Nagyon tehetteséges volt és gyorsan fejlődött, ezért Furkó Kálmán külön is foglalkozott vele és szorgalmazta, hogy Péter saját klubot indítson.

22 évesen, 1979-ben, a sorkatonai szolgálatból leszerelés után visszament a repülőklubba. Az akkori motoros szakosztályvezető, Zámbó Mihály javaslatára került Budaörsre, egy motoros repülőgép átképzésre.

1980-ban megszerezte a hajtóműves repülőgép pilóta engedélyét, 1981 tavaszán pedig megkezdte a műrepülő képzést. Szenzációs újoncként már ősszel megnyerte az első két haladó kategóriás versenyszámot a Nyírség Kupa műrepülő versenyen, de aztán a harmadikon egy figurát kihagyott, és csak negyedik lett. Péter innentől csak a korlátlan kategóriában versenyzett. 1981 őszén Simon László válogatóedző beválasztotta az A-csapatba.

1982-re ő lett a műrepülő-válogatott legfiatalabb tagja. Ugyanebben az évben egy repülőgép-balesetben a műrepülő csapat összes férfi tagja meghalt. Péter volt az egyetlen a Magyar Honvédszövetség válogatottjából, akit nem engedtek fel a gépre. Mint később kiderült, a sors rendelkezhetett így, mert tragikus módon a gép a válogatott kilenc tagjával a hegynek csapódott. A tragédia megviselte, és évekre rányomta bélyegét a képzésére.

Ezt követően Besenyei Péter elindult az Osztrák Nemzeti Bajnokságon, ahol minden versenyszámot megnyert. Félelmetes sebességgel bravúrozott a levegőben, és olyan repülős manővereket hajtott végre, amiket azelőtt lehetetlennek tartottak. Az ő nevéhez fűződik például a késrepülés alatti dugóhúzás (knife-edge spin) és a fejjel lefelé végrehajtott lapos dugóhúzó (inverted flat spin) is.

Az 1990-es világbajnokságon a legelavultabb Zlin Z-50-es géppel szerzett ezüstérmet és megkapta a gyár különdíját is.

Majd közel tíz évig a Magyar Honvédség Budaörsi Központi Repülőterén pilótaképzőként és berepülőpilótaként, majd a Jet Stream és az Indicator Rt.-nél dolgozott. pilótaként.

2001-ben, a Red Bull tulajdonosa felkérte egy önálló repülőverseny koncepciójának a kidolgozására. Az Air Race tervezésének tagja lett, és ő tesztelte elsőként a légikapu alapú pályát, illetve ebben az időszakban lett a Red Bull energiaital arca. A rendezvény Besenyei Péter segítségével a világbajnoki sorozat nemzetközi porondjára is kilépett. A 2003-as debütáló szezonban a repülőlegenda megszerezte az összetett első helyet. A versenysorozatot 2003-2019-ig rendezték meg.

Zlin Z-50-es géppel szerzett ezüstérmet. Az Air Race tervezésének tagja lett, és ő tesztelte elsőként a légikapu alapú pályát.

Egyik legemlékezetesebb repülő manővere 2007 augusztusában, a 22. Forma 1-es Magyar Nagydíjhoz kapcsolódó rendezvényen volt, amikor többször is átrepült a Lánchíd alatt. Az egész ország megismerte nevét. A Forma-1-es világbajnok Senna és Prost csodálattal és irigykedve nézte, ahogy repülő társuk, Besenyei Péter műrepülő pilóta a budapesti Lánchíd alatt repült, amit 5 kontinens 47 országos tévécsatornája sugárzott.

2010-ben részt vett a magyar fejlesztésű műrepülőgép, a Corvus Racer tervezésében. Besenyei Péter több mint harminc dobogós helyezést ért el pályafutása során.

2010-ben részt vett a magyar fejlesztésű műrepülőgép, a Corvus Racer tervezésében is, amivel 2010 júniusában debütált a Red Bull Air Race-en. 2015-ig versenyzett ezzel a típussal. Légibemutatóit ma is ezzel a géppel repüli.

Besenyei Péter Európa-bajnokságokon, világbajnokságokon és világkupa-futamokon több mint harminc dobogós helyezést ért el pályafutása során. Sporteredményei elismeréseként Göncz Árpád Köztársasági Elnöki Aranyéremmel tüntette ki, valamint a Nemzetközi Repülőszövetségtől megkapta a Paul Tissandier-diplomát. 2008-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje kitüntetést vehette át.

2015-ben, Ötvenkilenc éves korában úgy döntött, hogy visszavonul a versenyzéstől, hogy több időt tölthessen a családjával. A repülést továbbra sem hagyta abba. Számos légibemutatón szerepel a mai napig. Péter műrepülő előadása klasszikus és egyéni elemek ötvözete, egyfajta improvizáció. A következő figurája mindig az adott helyzetnek leginkább megfelelő. Soha nem ad két egyforma műsort, és nem is repül egyformán, karaktere és stílusa mégis összetéveszthetetlenül „Besenyei”.

Péter szinte mindenre nyitott. Amellett, hogy zongorázik, fotózik gyermekkora óta horgászik, búvárkodik és síel és autóversenyeken is indult. Két évig az Opel Astra Kupában, majd a Shell Power Racing Renault Clio Kupán versenyzett. Szereti Vangelis, Mike Oldfield, a Yello és Oliver Shanti zenéit, és jelentős kelta dallamgyűjteménye van.

Besenyei Péter 2011 óta él boldog házasságban Besenyei Tündével, két lánya van, Nikolett és Dóra.

Besenyei Péter horgászik és a Shell Power Racing Renault Clio Kupán versenyzett.

Égvilágom

Ki valójában Besenyi Péter? Mit tudunk róla és a műrepülésről, túl azon, ami a riportokból és az újságcikkekből kiderül. Mit szóltak szülei ahhoz, hogy gyerekkorában mindig csak az eget kémlelte, mit érzett az első felszállásnál, miért kerülte sokáig a repülőtereket? Milyen érzés nyerni és veszíteni, lehetőséget elszalasztani, birtokolni egy maréknyi sivatagot, vagy egy fejezetet a Guinnes rwekordok könyvében? Mit jelent a fájdalom, a félelem, a siker és a kudarc, a veszély, a szenvedély Besenyei Péter számára. Mit jelent neki a műrepülés?

További részleteket Besenyei Péter Égvilágom című könyvében olvashatnak.