AIR RACE

A klasszikus műrepülő versenyeken Besenyei Péter mindig az unlimited kategóriában versenyzett. Az ezeken a versenyeken résztvevő közül a legjobb 12 versenyző vehetett részt a műrepülő világkupán ahova Besenyei Pétert is beválasztották. Több mint 10 éven keresztül Japánban, Ázsiában, Amerikában, Kanadában és még sok helyszínen rendezték a versenyeket amelyeken zenére repülték a négy perces programot. A versenysorozatnak jó visszhangja volt mind a versenyzők, mind a közönség között. Péter 1997–98-ban összetettben, 2001-ben egyéniben is első helyezést ért el.

A vége felé egyre kevesebb helyi szponzor támogatta a versenyeket és nem volt markáns fő támogató. Ez egyre nagyobb fejtörést okozott a verseny igazgatójának, JeanLouis Monnetnak. Ezt látva, 2000 környékén Besenyei Péter – aki akkor már Red Bullos versenyző volt – találkozott Dietrich Mateschitz-el, a Red Bull igazgatójával. Megemlítette, hogy lépjen be támogatóként és legyen egy Red Bull műrepülő világkupa. Összehoztak egy találkozót JeanLouis Monnet igazgatóval, hogy a versenysorozat jövőjéről tárgyaljanak. Megállapodás nem született, de mivel Dietrich Mateschitz repüléskedvelő ember volt és a megfelelő anyagiakkal is rendelkezett, úgy határozott, hogy egy saját műrepülő versenyt szeretne. Megbízta Pétert, hogy dolgozzon ki egy a Forma-1-hez hasonló versenyt ahol a sebesség, az idő és a látvány dominál. A kezdeti ötleteket papírra vetve, Péter visszament Mateschitz-hez akinek nagyon tetszett az ötlet. Kérte, hogy dolgozza ki a részleteket is. Egy 6-7 fős kreatívokból és média szakemberekből álló stábbal fél év alatt kidolgozták a Red Bull Air Race koncepcióját.

Péter feladata az volt, hogy a felmerülő ötleteket gyakorlatban próbálja ki a Zeltweg-i katonai repülőtéren. Itt tesztelték először a kapukat melyeknek az volt a legfőbb kritériuma, hogy nagy és látható legyen és ha bármelyik versenyző nekimegy akkor sem a repülőgép, sem a pilóta nem sérülhet meg. Próbálkoztak lézerfénnyel, szökőkúttal, kartonpapírral, balsafával, szárazjég gőzével. A legmegbízhatóbbnak a felfújható ballonok bizonyultak ami a kezdetekben még henger alakú volt és több ponton is ki volt kötve, hogy a széllökéseknek ellenálljon. Később külön csapat fejlesztette a kapukat és a kúp alakú kapuk bizonyultak stabilabbnak, melyek a viharos szélben is stabilan álltak. A szekciókból álló kapukat, ütközés esetén is 2-3 percen belül lehetett javítani és folytatódhatott a verseny. Péter a versenyzés mellett, az újabb generációs kapuk gyakorlati tesztelésében is részt vett.

További videók a Red Bull Air Race 2014-2019 versenyeiről
a Red Bull content pool és a Red Bull TV oldalán tekinthetők meg.

A Red Bull Air Race versenysorozatot 2003-2019-ig rendezték meg 24 országban, 42 helyszínen, melyet a megközelítőleg 230 millió néző tekintett meg a helyszíneken. A versenyeket főleg víz felett vagy városok közelében rendezték, de repülőtereken vagy olyan ikonikus helyszíneken mint az Colorado államban elterülő Monument Valley.

Az első versenyt a Zeltwegi Air Power katonai légibemutató része volt 2003-ban, melyen Besenyei Péter első helyezést ért el. Ugyanebben az évben Budapesten volt a második verseny. 2011-13 között nem rendeztek futamokat szerkezetátalakítás, valamint új biztonsági intézkedések kidolgozása és bevezetése miatt. 2014-ben indult újra az Air Race. A 2015-ös szezon végén hagyta abba a versenyzést Besenyei Péter. Azóta légibemutatókon mutatja be tudását. Az évek folyamán a csökkenő vállalati érdeklődés miatt a Red Bull úgy döntött, hogy a 2019-es szezonon túl nem folytatja a Red Bull Air Race világbajnokságot. Az utolsó versenyt japánban, Chiba városában tartották.

A JÖVŐ

2021 februárjában a World Air Sports Federation bejelentette új promóterét, Willie Cruickshankot és az Air Race világbajnoki szervezetét.  2022 februárjában bejelentették az új sorozat első versenyét valamint, hogy 3 éves szerződést kötöttek Indonéziával. A 2022-ben induló versenyeket Jakartában, Indonéziában, rendezték volna, a tervezett naptár többi fordulója mellett. A 2022-es szezont azonban a COVID és a jelenlegi gazdasági helyzet miatt törölték. A próbálkozás nem volt hosszú életű, egyes hírek szerint Willie Cruickshank feladta terveit.

2023. március 28-án, kedden Yoshihide Muroya (Japán/2017-es világbajnok), Matt Hall (Ausztrália/2019-es világbajnok) és Pete McLeod (2017-es összesített kanadai 3.) sajtótájékoztatón jelentette be az új AIR RACE X koncepciót.  Terveik szerint az AIR RACE X kettős versenyformátumból áll majd: a „Valós futamokból”, amelyek a Red Bull Air Race világbajnoki versenyformátumát követik, és a „Digitális futamokból”, amelyek a tényleges repüléseket a digitális technológiával ötvözi a folyamatos világsorozat elérése érdekében.